Filmy: analizy i omówienia

Tadeusz Chmielewski: “Jak rozpętałem II wojnę światową” – omówienie, opracowanie, opis, recenzja, analiza

29 styczeń, 2022 15:48



„Jak rozpętałem II wojnę światową” – dzieło naprawdę warte przypomnienia z wielu powodów. Podsumujmy. Przegrana dla nas podwójnie wojna, niewyobrażalne straty w kapitale ludzkim, utrata niemal doszczętna przedwojennych elit, bandyckie praktyki okupantów, cynizm sojuszników. Fatalne skutki pokoju. Znaczący udział polskich formacji w siłach aliantów i utrata suwerenności „w nagrodę”. A mimo to twórcom filmu udało się napisać scenariusz komedii o naszkicowanym tu pokrótce strasznym czasie. Zrealizowali go. Z jakim skutkiem? Bawiła i wciąż bawi nas do łez. Co więcej, powstało dzieło krzepiące i pokazujące narodowego polskiego ducha, dużo prawdy o rodzimym charakterze ludu znad Wisły. Temu właśnie wpis ten na czas wypoczynku poświęcić zamierzam.


Czytaj dalej

Mike Judge: “Idiokracja” – omówienie, opis, opracowanie, analiza, recenzja

20 sierpień, 2021 10:40



Z mieszanymi uczuciami i wielką obawą zdecydowałem się jednak poświęcić wpis filmowi „Idiokracja”. Wątpliwości wynikają z faktu, że dużo tu słów, motywów, zachowań, które kilkadziesiąt lat temu nie mogłyby znaleźć się w filmie wyświetlanym w telewizji bądź kinach. Są tu sceny nieodpowiednie nie tylko dla dzieci, ale także dla wszystkich ceniących sobie dobry smak. Dlaczego więc dzieło Mike’a Judge’a Państwu przedstawiam? Czynię to, ponieważ to ostra satyra na współczesną kulturę, społeczeństwo, politykę, a niektórzy twierdzą, że dzieło profetyczne. Zapowiedziana przez autorów w 2006 wizja rzeczywistości przynajmniej w niektórych obszarach właśnie się spełnia. 
Czytaj dalej

Ethan Coen, Joel Coen: “Człowiek, którego nie było” – omówienie, opracowanie, opis, analiza, recenzja

14 sierpień, 2021 10:18



Znakomity, całkowicie niehollywoodzki film braci Cohen. Nawiązuje swoją estetyką do ekspresjonizmu niemieckiego i czarnego kryminału z pierwszej połowy poprzedniego stulecia. Środki, jakimi operują twórcy, bardziej kojarzą się z teatrem niż kinem. Dużo tu zbliżeń twarzy postaci, mniej szerszych perspektyw, akcja najczęściej rozgrywa się w małych pomieszczeniach. W obrazie utrzymana jest mroczna atmosfera, typowa dla filmowego gatunku noir. Aluzji, nawiązań do literackich i intelektualnych tradycji znajdziemy w dziele braci Cohen o wiele więcej. „Człowiek, którego nie było” to przecież niemal grecka, klasyczna tragedia, w której bohater skazany jest na przegraną, choć na dobrą sprawę nie bardzo wiemy, dlaczego. Zdąża ku katastrofie, choć co jakiś czas wydaje się, że zagrożenia uniknął. Jego losami kierują przede wszystkim zbiegi okoliczności, inni ludzie. Twórcy poprzez szereg drobnych motywów podsuwają nam też skojarzenie z everymanem i moralitetem. 
Czytaj dalej

Stanley Kubrick: “2001: Odyseja kosmiczna” – omówienie, opracowanie, analiza, opis, recenzja

7 sierpień, 2021 18:47



„Odyseja kosmiczna 2001” – Stanleya Kubricka to dzieło należące bez wątpienia do klasyki kina science fiction. Obraz z roku 1968 pod pewnymi względami nieco się zestarzał. Tempo narracji prawdopodobnie dla większości współczesnych widzów jest zbyt wolne. Pozostaje jednak coś, co czyni ten film mocnym, przejmującym, może nawet w człowieczej perspektywie nieśmiertelnym. Kubrick w skrótowy, symboliczny sposób ukazał historię ludzkości, zaczynając od jej mrocznych narodzin i wykraczając daleko w przód. Przedstawił śmiało zagadki, nawet tajemnice naszego istnienia, nade wszystko samotność, z której na co dzień chyba nawet nie zdajemy sobie sprawy. Reżyser wydobył też słabości gatunku homo sapiens i krytycznie ukazał powszechne marzenie o wiecznym trwaniu, bez wyobrażenia, co się z nim może wiązać. 
Czytaj dalej

John Lee Hancock: “McImperium” – opis, omówienie, opracowanie, analiza, recenzja

4 lipiec, 2021 7:39



„McImperium”, w oryginale „The Founder” nie jest dziełem kinematografii zasługującym na wyróżnienie. Dlaczego więc jego omówienie pojawia się w tym serwisie? Film jest współcześnie najbardziej znaczącym środkiem komunikacji. Dociera z przekazem do milionów szybciej niż poczytne powieści czy wydawane drukiem biografie. Nie możemy zatem ignorować tej jego roli, a docenić raczej i wykorzystać. Jak wiadomo, szkolne programy edukacji nie nadążają za rzeczywistością. Przedsiębiorczość to, jak wynika z moich obserwacji, coś, co najczęściej młodzież wynosi z domu. Jak się jej uczyć, jeśli nie od rodziców? Najlepiej od mistrzów. W tym miejscu jako godna uwagi propozycja pojawia się obraz w reżyserii Johna Lee Hancocka poświęcony twórcy, a właściwie twórcom, sukcesu sieci restauracji szybkiej sprzedaży. McDonald’s jest, oczywiście, czymś znacznie więcej niż globalną marką i firmą. To symbol przemian w biznesie, kulturze i społeczeństwie w XX wieku. Zacznijmy opowieść. 
Czytaj dalej

Majid Majidi: “Dzieci niebios” – opis, omówienie, opracowanie, analiza, recenzja

4 czerwiec, 2021 22:33



Dzieło irańskiego reżysera to świetne przypomnienie, jak absolutnie fundamentalnymi wartościami są dobro, współczucie, miłosierdzie, odpowiedzialność, piękno, braterstwo. Pochodzenie filmu sugerowałoby, że widz zderzy się egzotyką. Nic bardziej błędnego. Oczywiście, naszą ciekawość podsycają obrazy starych dzielnic Teheranu, wąskich uliczek, małych warsztatów rzemieślniczych, biednych sklepików, wspólnoty skupionej wokół meczetu, ale historia jest tak bardzo uniwersalna, że zastanawiam się, czy to wrażenie wynika z faktu, że naprawdę wszyscy na Ziemi dzielimy te same głębokie przekonania moralne, czy może badacz kultury w obrazie Majida Majidiego wskazałby jako przyczynę pokrewieństwo wielkich religii ukształtowanych na Bliskim Wschodzie: islamu, chrześcijaństwa, a może i judaizmu z zoroastryzmem. 
Czytaj dalej

Tim Burton: “Gnijąca panna młoda” – opis, omówienie, opracowanie, recenzja, analiza, konteksty

5 sierpień, 2020 18:37



„Corps Bride” to obraz wysmakowany, czarujący stylistyką, subtelny, pełen humoru, doskonale wprowadzający w świat wyobraźni romantyków, powieści grozy i horroru. Animowany film Tima Burtona urzeka między innymi znakomicie odzwierciedlonymi w postaciach lalek ludzkimi typami, siłą wyrazu emocji przy skromnych środkach, charakterystycznością bohaterów, ekspresją całej gamy uczuć od okrucieństwa i chciwości po wielkoduszność i szczerą miłość. Widza zachwyci atmosfera wiktoriańskiej Anglii, satyryczne ukazanie sfer arystokracji i rywalizującego z nią mieszczaństwa. Jak profesjonalni, wielcy aktorzy w teatrze grają swe epizodyczne role służący i rzemieślnicy. 
Czytaj dalej

Duncan Jones: “Moon” – opis, opracowanie, omówienie, problematyka, recenzja, analiza

9 lipiec, 2020 14:30



To bardzo budujące, że w 2009 roku powstał film science-fiction, który w oryginalny sposób ukazuje istotę człowieczeństwa i jest mocnym głosem sprzeciwu wobec wszelkich prób ingerowania w integralność osoby ludzkiej, co w świetle różnych radykalnych ruchów społecznych, pomysłów na przekraczanie naturalnych granic warte jest podkreślenia i pochwały. 
Czytaj dalej

Michael Cimino: “Łowca jeleni” – opis, opracowanie, omówienie, analiza, recenzja

23 sierpień, 2019 17:21



W małej miejscowości w Pensylwanii było sobie kilkoro przyjaciół. Część znajomych pochodziła z środowiska rosyjskich imigrantów, jednym z centrów życia była cerkiew. Mężczyźni pracowali w hucie. Popołudniami wygłupiali się, pili piwo, oglądali mecze, czasem jeździli na polowania w góry. Ktoś miał ojca alkoholika, dwóch kumpli podkochiwało się w jednej pannie, kto inny śpiewał w kościelnym chórze i prowadził knajpę. Na ten sam kawał z odjeżdżającym samochodem kogoś zawsze dało się nabrać. I tak to sobie trwało, aż pewnego dnia trzech z nich pojechało na wojnę w Wietnamie. 
Czytaj dalej

Mel Gibson: “Przełęcz ocalonych” – opis, omówienie, opracowanie, recenzja, analiza

23 lipiec, 2019 20:35



Wybór filmów do zestawienia najwartościowszych musi być subiektywny. Powstało tyle wspaniałych dzieł kinematografii, że nikt odpowiedzialnie nie dokona selekcji jednych do grona najcenniejszych,  by innym zamknąć tam dostęp. Bardzo często sięgając po jakiś obraz, kieruję się zbiorem niesionych przez autorów wartości. Nawet najmocniejsze przesłanie nie zrównoważy jednak artystycznej nędzy. "Przełęcz ocalonych" to znakomite kino akcji, dramat wojenny, ale przede wszystkim przekonująca, wiarygodna opowieść o niezłomnej postawie człowieka, który był wierny swoim zasadom wbrew wszystkim, a nie złamała go nawet siła amerykańskiej armii. 
Czytaj dalej